Skriptit-tiedostossa alustusvaiheessa tehdään vielä kaksiulotteinen taulukko (matriisi), johon talletetaan maasto, jonka päällä hahmo liikkuu. Aikakrittiisissä sovelluksissa on tärkeätä, kuinka päin taulukko tehdään; esim. Fortranin high performance -simulaatioissa taulukko alustetaan siten, että käytettävät osat pysyvät prosessorin cachessa. Tässä emme välittäneet siitä.
Kaksiulotteinen taulukko pelkillä suorilla teillä tehtiin seuraavasti:
var maasto = new Array(5); var maastomuoto = new Array( maasto.length ); for (var i=0; i<maasto.length; i++){ // X-suuntaan maasto[i] = new Array(4); maastomuoto[i] = new Array( maasto[i].length ); for(var j=0; j<maasto[i].length; j++){ // Y-suuntaan if(i == 2){ // Keskelle tie. maasto[i][j] = tieSuoraan[0]; //Satunnainen tie. maastomuoto[i][j] = 'suoraan'; }else{ maasto[i][j] = lataaKuva("brown"); //Satunnainen ei-tie. maastomuoto[i][j] = 'tyhja' // Tai mahdollisesti tyhjä paikka. } } }
Toinen taulukko, maastomuoto, pitää kirjaa, että onko matriisi tie vai metsä.