Tavoite (tosin läpinäkyvällä taustalla, nyt tuli musta):
Inkscape
Tee Inkscapella kolme kuvaa:
Blender
Aseta Blender 4k-tilaan, esimerkiksi
Kameran orientaatio suoraan kohti perustasoa. Painamalla “n” saat säätöikkunan:
Kuva voi asettaa tasoina suoraan Add -> Mesh -> Images as planes, jos se on preferensseistä asetettu päälle:
Sen saa päälle siis helposti, jollei löydy:
Kuvioon tarvitaan läpinäkyvä tausta, se tulee heittämällä:
Renderöintiasetuksista pitää ottaa varjot pois päältä:
Seuraavaksi laitetaan kahden käännettävän kuvan kääntöakseli oikeaan paikkaan. Ensin tab:lla edit-moodin ja sieltä kerran subdividea, jotta saadaan keskelle reunaa node. Sitten noden saa valittua oikealla hiiren napilla, ja shift-S siirtää kursorin valittuun pisteeseen:
Tabilla pitää siirtyä takaisin object-moodiin ja vielä asettaa kääntöakseli kursorin paikalle. Se saadaan helposti Ctrl-Alt-shift C:llä:
Huomaa, että n:sta saadusta työkalupalkista saa kuvien (tasojen) paikat määrättyä hyvin kätevästi.
Python
Blender osaa käyttää Pythonia, eli valitse Text Editor ja sieltä voit kirjoittaa python-koodia:
Talleta koodisi ja aja se. Koodi löytyi stackExhangesta. Astemerkki voi kopypastata vaikka tästä tai wikipediasta.
#https://blender.stackexchange.com/questions/43086/how-to-rotate-an-object-in-blender-2-74-using-python-script
import bpy
scene = bpy.context.scene
obj = scene.objects['Text']
def recalculate_text(scene):
x = -scene.objects['vihreaOikea'].rotation_euler[2]*180/3.14159 + 90
obj.data.body = str(scene.frame_current) #Works
obj.data.body = '{0:.1f}°'.format(x)
bpy.app.handlers.frame_change_pre.append(recalculate_text)
Mùista painaa Run Script alhaalta. Sitten toimii!